CITAT (Big Gardener @ 07-10-2006, 16:17)
Jag tror att jag mycket väl förstår dig och vad du vill säga och jag tror att vi i grund och botten är överens om det mesta. Men vad jag invänder mot att du uttrycker dig så fruktansvärt otydligt och att risken för missförstånd därför ökar. Framför allt invänder jag mot de temperaturangivelser som du påstår att vissa växter klarar. Säkert stämmer de till viss del, men att ange dem bara rätt upp och ned i detta forum är inte riktigt hållbart som tips utan att ange ordentliga odlingstips. Vad jag förstår så odlar du exoter på gränsen till vad de klarar och det är mycket intressant. Men om du vill förmedla den kunskap du uppenbarligen har så föreslår jag att du underbygger dina svar lite mer innan du skriver. På Internet kommunicerar vi mestadels med text och om du då skriver otydligt får du då räkna med att bli ifrågasatt.
Vad jag vill få fram är det grundläggande för växters härdighet. Även om du försöker "vänja" en planta vid vårt klimat så kommer du ändå inte att lyckas oavsett vilken vintertemparatur, klimat eller snö den utsätts för eller hur mycket du isolerar den. Du måste helt enkelt förlänga säsongen och förkorta vintern. Gör du inte det så för växten en mycket tynande tillvaro. Jag tror du är medveten om detta och det är det jag vill du ska säga. Inte hur låg temperatur en växt klarar eftersom det är ganska irrelevant i sammanhanget.
Jag betvivlar inte att du fått bra tips från yrkesfolk, men du måste förstå att jag arbetar både direkt och indirekt med sådana här frågor genom mitt yrke. Jag har dessutom en femårig hortonomutbildning och har då sysslat mycket med frågor om exotiska träd i svensk stadsmiljö. Därför anser jag det som min plikt att på ett så tydligt och underbyggt sätt som möjligt sprida denna kunskap.
Jag är mycket nyfiken på den palmen som du hade köpt som E-planta? Troligtvis är det ingen eplanta eftersom eplantsystemet plockar fram växter som är härdiga för svenskt klimat i naturliga situationer (inte för krukor). www.eplanta.com
jo jag är inte tydlig dte vet jag först då jag har en svårighet med läsa atts krivaoch att jag skirver jag snabbt .å jo vi har säkert mycket som vi är eniga om bara några saker som är inte inget fel i det
den plamen jag köpte är ingen krukväxt dte är en trädgårds växt .
* Utvalda för svenskt klimat
Växterna är anpassade till svenskt klimat, risken är mindre för vinterskador
* Provodlade i Sverige
Provodling på flera platser ger säkra zonangivelser och korrekta växtbeskrivningar
* Svenskproducerade
Kort väg från producent till konsument gör att växterna är i takt med svenskt klimat
* Art- och sortäkta
Endast godkända frökällor och moderplantor får användas. Du får samma växt när Du kompletteringsplanterar eller köper E-plantor från olika plantskolor
* Friska plantor
Växter från friskt utgångsmaterial ger bättre motståndskraft mot sjukdomar/skadegörare
detta hittade jag ppåd eras sida samma sak som förmin palm det finns hundra tals icke svenska växter som är eplantorr som andra frukträd,magnolia,rhodenrond m.m. . många av våra trädgårds växter har inte heller som sverige som en naturlig miljö .
sen det emd säsången hur varm eller lång sommar man har DET är en naturlig sak som händer i ett viss land . MEN växten har alldrig växt i dte från början och då är dne ås illa tvungen att växa här som exp på plamen . TAR man en plam som växer i ett land där dte är lång å varm sommar så går dte mindre brra för den har kanske inte på flera år haft det som dte är sverige . dte finns många trädgårds växter som är så tror som exepeml tulpanträdet den växer där dte är lång sommar men kort å intensiv vinter .
lika ddant för olivträd och fikon dom är inte heller vana vid svenskt klimat sval somamr lång å kall vinter men ändå växer dte sånan växter i skåne å öland m.m. lika dant emd granat äpple å andrra som är vana vid lmedelhavs klimat men kan ändå växa i zon 1 .
så detta är kanske dom två saker vi inte är engiga om .
och dte är rätt en växt som är van vid långs säsong och behöver den för att få upp bra vinterhärdighet är ju rätt . men en redna etablerad pplanta i ett sånt klimat går dte dåligt för i sverige . men tar man å får ne växt från ett frön så är den tvungen till att klara sig igenom vår vinter så länge det inte är förr låg temp så fårr dne bara hålla ut tills dte bler vår .och dåär dte en förutsättning att man odlar dne i bra lägen m.m. bara en södervägg kan förlänga å förrkorta
kom på en sak om min plam då dne är en trädgårds växt hos mig å inte i kruka . och dte finns många runt om i världen som får fram härdiga sorter elelr typer det finns ju olika sorter av väderkvarnsplamen som är härdigare än den som just är orginal från kina .
men nu ska jag inte skirva mer här det är som det är vi har lite olika uppgifter .
så nu överlåter jag dig att hjälpa surren .
jag har sagt vad jag tycker om hur man skyddar växten då den måste ha vintervila av nåt slag . men nu är det surren som gör somhon/han gör sen får du sköta resten