CITAT (Fizzgigg @ 08-10-2006, 20:49)
På villkor att det verkligen stämmer att det inte handlade om sjukdom hoppas jag att skolan verkligen löper linan fullt ut och om villkorslöst underkänner eleven om inte den nödvändiga proven klaras med tillräckligt bra resultat.
Det borde väl skolan göra oavsett om eleven reser på semester med sin familj eller inte?
Jag tror att en elev som ligger dåligt till i skolan knappast presterar bättre av att förbjudas att resa bort en vecka med sina föräldrar. Kan ju snarare kanske få honom/henne att må bättre och prestera mera när han kommer hem. Dessutom är gymnasieutbildning högst frivilligt och endast kunskapen bör mätas i slutändan. Tycker ledigt bör beviljas oavsett, det är upp till eleven att ta ansvar för sin utbildning. I det här fallet vet han om att han inte presterat tillräckligt och vill han inte göra något åt det själv kan inte skolans påtvingade skolvecka förändra den saken anser jag.
Däremot kan skolans påtvingade skolvecka förstöra en hel vecka för en hel familj varför jag förmodligen skulle gjort likadant som familjen i exemplet ovan.
En grundskoleelev däremot är en helt annan femma; han har skolplikt och skolan och föräldrarna bör gemensamt hjälpa till att besluta åt honom/henne.