CITAT (Också Ofelia @ 08-10-2006, 22:52)
Jag tror att en elev som ligger dåligt till i skolan knappast presterar bättre av att förbjudas att resa bort en vecka med sina föräldrar. Kan ju snarare kanske få honom/henne att må bättre och prestera mera när han kommer hem. Dessutom är gymnasieutbildning högst frivilligt och endast kunskapen bör mätas i slutändan.
Skolan är frivillig ja, men för att få studiebidrag(förlängt barnbidrag eller vad det heter nu för tiden) krävs en viss närvaro och framför allt ett visst studieresultat. Precis som det krävs att du är på jobbet för att få lön.
Om du har för låg närvaro och/eller för dåliga resultat får du inte avancera till nästa årskurs. Om du inte går sista årskursen förståss, då får du inget slutbetyg. Bra alternativ va, och verkligen lämpligt att åka bort då istället för att försöka reda ut varför eleven ligger efter.
Studieresultaten borde för övrigt föräldrarna engagerat sig i för länge sedan, så hade den här frågan aldrig ställts.
Vad ger det här fifflet för signaler? Det är okej att fiffla, ljuga är inte så farligt egentligen och bidrag kan man bluffa sig till om det behövs. Kan mamma kan jag, tänker säkert en ungdom som ser det beteendet på så nära håll.
Jag tror inte att stuideresultatet blir bättre av en veckas semester, i synnerhet inte som han måste vara medveten om att han inte fick åka egentligen. Om han inte är helt samvetslös dvs, och det är isf föräldrarnas fel.