CITAT (birgitek @ 08-10-2006, 22:29)
CITAT (LadyG @ 08-10-2006, 22:06)
.
Om du har för låg närvaro och/eller för dåliga resultat får du inte avancera till nästa årskurs. Om du inte går sista årskursen förståss, då får du inget slutbetyg. Bra alternativ va, och verkligen lämpligt att åka bort då istället för att försöka reda ut varför eleven ligger efter.
.
.
Men kan inte en veckas semester vara ett ypperligt tillfälle att i lugn och ro prata med barnet och försöka ta reda på vad det är som inte fungera och kanske gemensamt försöka komma fram till en lösning. Om inte skolan fungerar bra är det väl extra viktigt att familjen fungerar bra. Så tror jag i allafall och hade skolan varit lite mer flexibel och verkligen sett till barnets bästa så hade ju semesterveckan inte blivit något problem.
Birgit Ek
Japp, skolan ska se till barnets bästa, nämligen att klara av skolarbetet och prestera tillräckligt bra för att klara slutbetyg. Om orsaken till att eleven har hamnat efter i det här fallet beror på skolan eller eleven vet vi inte men skolan hade i varje fall inte gjort saken ett dugg bättre genom att släppa iväg eleven i en vecka. Tvärtom borde eleven erbjudas extraundervisning utanför ordinarie skoltid för att få möjligheten att komma ikapp. Det hade varit att se till elevens bästa.
Resonemanget "presterar dåligt, åka på semester för att eventuellt prestera bra" tycker jag låter verkligt bakvänt. Man når inte bättre resultat av att slöa (vilket semester brukar vara till för). Tvärtom tycker att att om eleven hade varit väldigt duktig hade en semester kunnat vara på sin plats (och det hade inte varit några problem att få ledigt heller). Som det är nu används lögn för att belöna dåliga resultat.
It's not the years, honey, it's the mileage.