CITAT (gammelnalle @ 09-10-2006, 07:39)
Ett klargörande:
Eleven skulle INTE åka med sina föräldrar utan med sin flickvän!
Eleven HAR erbjudits extrahjälp. (Och kommer inte att uppnå målen inom stipulerad tid)
Eleven har studiebidrag.
Den elake mentorn (tillika huvudlärare) kan inte straffa ut en elev utan måste alltid se till elevens bästa.
Någon kommunikation från föräldrarnas sida har inte skett. Mentorn trodde nog att föräldrarna skulle ta kontakt när det blev ett nej!!
I skrivande stund finns inga belägg för att eleven inte har varit sjuk utan "att han åkt på semester" är baserat på hörsägen. Och HUR man kontrollerar detta... och varför eller vem... tycker jag personligen är ointressant. Lärare ska knappast agera polis, utan frågan var mer riktad som diskussionsunderlag.
b
Tack för informationen. Det gör mig bara ännu mer övertygad om att det var fel (självklart på villkor att det stämmer att han inte var sjuk). Jag håller med om att lärare inte ska agera polis och det behöver de egentligen inte, det sköts automatiskt så att säga. Blir det för mycket frånvaro dras studiebidraget in och får man inte godkända betyg klarar man inte klarat studierna. Eleven "sätter dig" sig själv med bländande effektivitet, och i det här fallet hjälpt av mamman, och allt lärarna behöver göra är att ta närvaro och titta på proven.
It's not the years, honey, it's the mileage.