CITAT (birgitek @ 09-10-2006, 08:46)
CITAT (Fizzgigg @ 09-10-2006, 00:54)
Resonemanget "presterar dåligt, åka på semester för att eventuellt prestera bra" tycker jag låter verkligt bakvänt. Man når inte bättre resultat av att slöa (vilket semester brukar vara till för). Tvärtom tycker att att om eleven hade varit väldigt duktig hade en semester kunnat vara på sin plats (och det hade inte varit några problem att få ledigt heller). Som det är nu används lögn för att belöna dåliga resultat.
Fast vi såg det nog inte som att åka bort för att "slöa" när vi reste med våra barn utan som ett tillfälle för nära relationer och tid för långa samtal och gemensamma upplevelser, något som kan vara svårt att få tid till i vardagen, åtminstone om båda föräldrarna har krävande yrken.
Min bestämda uppfattning är att om familjen fungerar bra är chansen att skolan också fungera bra mycket större. men som jag tidigare nämnt så behövde vi aldrig ta till skolk eller sjukanmälan eftersom vårt samarbete med skolan fungerade utmärkt.
Birgit Ek
P.s Mina barn presterade hyfsat bra i skolan, men jag tycker att våra resor hade varit ännu viktigare om det varit så att de hade haft problem D.s
Jag håller med dig om att en harmonisk och engegerad familj är väldigt viktigt och ligger till grund för mycket bra, bland annat skolgången. Däremot tror jag inte att semestertiden används speciellt mycket för djupa samtal om skolan och "du vet väl att vi har gjort fel som sjukanmälde dig", det skulle ju sabba semesterstämningen ganska ordentligt och det vill man ju inte. På semestern ska det ju bara vara trevligt och avslappnat.
It's not the years, honey, it's the mileage.