Ja Cilla, välkommen till Finland! Vi bor i zon 4 här vilket motsvarar zon 5 i Sverige. Vi har många gamla sorter som tex oranie, sävstaholm, linés äpple, hampus, kavlås, astrakan gyllenkrok, kaniker, harlamowski, korobowka, höststrimling och olika kanelsorter. Så klart har vi sorter som är typiskt finska: lantun talvi, lepaan meloni, konsta, gerby tidiga, gerby kanel, eppulainen, make, ranta.ahon golden och delikatess, sanna, sariola, samo, sandra,villnäs ananas, tobias, talvikki och pirja. Jag orkar nu inte skriv dem allihopa men jag ska se om jag får in dem nånstans här... Jag har alltid en lista med mej över våra sorter för man vet aldrig när man hittar ett intressant träd! Det börjar bli lite svår att hålla i minnet våra träd. De flesta träd är ganska unga ännu men vi har fått frukt av röd antonovka, tobias, rupert, sordvala, babushka, oton omena, särsö, tallins päronäpple, sandra, salla, make, rödkanel, silva, lantun talvi, snygg, esters päronäpple, moskvas päronäpple och så vår egen gamla sort som vi döpt till august. Gissa om jag får sjuka fingrar av att sätta upp galler mot haren...
|