Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Älgjakt, Finns begränsningar ...
          Snöflinga
          Inlägg 08-10-2006, 20:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Vad jag tror så börjar älgjakten här i Närke på måndag ... men vad jag undrar om någon vet är följande: Får det jagas i närheten av motionsspår och strövområden unsure.gif Det är ju nu svampen kryllar i skogen och det är den som jag är på jakt efter... men eftersom jag inte gärna vill förväxlas med en älg så vore jag tacksam för svar från någon som vet huh.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Bettson
          Inlägg 09-10-2006, 10:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Edit: Glömde citera Kurt

Yes vännen!

Denna diskussion har vi varje år. Jag är medveten om att alla jägare i landet inte uppför sig som de jägare jag känner även om jag nog känner några hundra stycken i alla fall.

Att de inte spärrar av områden för jakt beror på att det inte har rätt till det.
          Alla har nämligen rätt att vistas i skogen.

En del jaktlag sätter upp skyltar för att markera att jakt pågår, våra jaktvänner gör det inte därför att många ickejägare anser att jägarna på så sätt undergräver allemansrätten.

Skyltning bör inte som vissa gör skyltas att jakt pågår hela säsongen. Jag vet att vissa jaktlag gör så för att de får kritik för att de inte skyltar.

Ofta kan det vara svårt att helt täcka av ett område för att alla skall vara varnade. Det kan också vara beslut under jaktens gång som gör att det planderade området för jakten förändras. Det kan vara trafikskadat vilt, inte ovanligt under generella veckan, det kan var skadeskjutet vilt. Det kan vara orsaker som att kvoten för vuxen eller kalv är fylld och man måste byta område.

Så om man alltid skyltar så kommer det att innebära att förmodligen 50% kommer att vara felskyltat. Och det av orsaker man inte kan råda över. Då är skyltningen en falsk trygghet för både skogsvandrare och jägare.

Våra jaktvänner har därför tagit policyn att inte skylta. Vad gör de i stället?

Samtliga pass skall vara noggrannt utmärkta och röjda. Placeringen skall vara sådan att det finns kulfång och bra skjutbakgrund. Varje jägare vi känner lägger ner ungeför en veckas arbete varje år innan älgjakten börjar på just detta.

Alla pass är utmärkta och har spärrade skjutriktningar. Det kan vara spärrade riktningar för passgrannar, allmänna vägar, bostadhus osv. Allt för att skyttet skall vara säkert för omgivningen.

Alla deltagare i jakten skall vara utrustade med fungerande jaktradio med öronmussla där man har god sändningskvlite, även mobiltelefon skall medföras. Även detaljerad karta med utmätning av passen skall medföras av varje jaktdeltagare.

Allt detta för att kunna varna jaktlaget för personer som befinner sig i skogen av andra orsaker än jakt och att inte utsätta dessa för fara.

Att andra än jägarna kliver in i en såt där jakt pågår är ett störningsmoment för jaken. Inte tu tal om annat. Man driver ju djuren kanske åt ett håll och så kommer någon från ett helt annat håll och allt går om intet. Fast det är sådant man får ta.

Våra jägare har som policy att aldrig vara sura otrevliga eller skrämma skogsvandrare för att det är farligt att gå i skogen när jakt pågår. Man hälsar alltid på folk man möter.

Ibland när det är ett känsligt jaktligt läge så kanske man snällt ber eller erbjuder skogsvandraren att stanna på passet tillsammans med skytten en kvart eller tjugo minuter tills man blåser av jakten för just den såten.

De brukar i sådana lägen där skogsvandraren stannar på passet erbjudas lyssna till radiotrafiken och jägaren försöker så tyst och diskret som möjligt tala om ungefär hur jakten går var man driver och var man tror att viltet finns. Många skogsvandrare tar faktiskt detta som en upplevelse.

Ifall skogsvandraren väljer att gå in i såten ändå ( varje såt tar max 2 timmar ofta mindre tid) så varnas hela jaktlaget via radion och man korskontrollerar ofta via telefon skyttar dit där skogsvandraren går för att försäkra sig om att de hört varningen.

Så jag tycker nog att jägarna tar hänsyn.
          wub.gif

Citera

Inlägg i den här tråden
          Snöflinga   Älgjakt   08-10-2006, 20:13
          askar   Inom stadsplanerat område får väl inte jakt föreko...   08-10-2006, 20:18
          LadyG   Jaktlagen 27 § Jakten skall bedrivas så att vilt...   08-10-2006, 20:30
          Bettson   Det finns plats för all i skogen. Både jägare och ...   09-10-2006, 09:44
          KURT   Kan du beskriva lite mera hur älgj...   09-10-2006, 09:49
          Lars-Olof Arvids   Finns här någon insatt person som kan redogöra lit...   09-10-2006, 10:17
          mekare   här är det tydligen kris i älgstammen http://www.c...   09-10-2006, 10:23
          askar   Har absolut ingen kunskap i ämnet men hittade den ...   09-10-2006, 10:25
          Lars-Olof Arvids   Tack för länkarna, Karin och Agneta! Enligt Co...   09-10-2006, 10:49
          Bettson   Det har bara inte betydlese hur må...   09-10-2006, 11:00
          LadyG   Det har bara inte betydlese hur många du skjuter ...   09-10-2006, 11:03
          Bettson   Det har bara inte betydlese hur många du skjuter ...   09-10-2006, 11:09
          LadyG   Vi ska vara väldigt glada för att ...   09-10-2006, 11:16
          Bettson   Exakt mitt budskap också. Alla får...   09-10-2006, 11:19
          Lars-Olof Arvids   Alla får plats - gäller det även rovdjuren? Om älg...   09-10-2006, 11:28
          Bettson   Självklart får rovdjuren plats. Fast det myndighe...   09-10-2006, 11:49
          Ewa smålänska höglandet   Vår lilla Zappa "hittade" älg idag :rol...   09-10-2006, 16:10
          Bettson   Det gjorde våran Kelly också, men ...   09-10-2006, 16:23
          Bettson   Idag så dog en jakthund i jaktlaget hos en bekant ...   10-10-2006, 21:55
          Snöflinga   Usch så hemskt att hitta resterna av sin hund så d...   10-10-2006, 23:21
          Bettson   Hur blev det? Går du ut denna vec...   11-10-2006, 07:29
          Lars-Olof Arvids   De flesta jägare tar säkert hänsyn till andra männ...   11-10-2006, 07:52
          KURT   Igår en älgjägare döda i Knäred, nu två st döda ut...   11-10-2006, 10:57
          Norrbottens-Magdis   Jag som trodde det var älgar man s...   11-10-2006, 11:03
          Bettson   Man kan ju faktiskt läsa artikeln ordentligt. De...   11-10-2006, 17:20
          Snöflinga   Hur blev det? Går du ut denna vecka eller väntar...   11-10-2006, 17:24
          Evgeni   Jag tänker inte lägga mig i nån älgjaktsdebatt eft...   11-10-2006, 17:34
          KURT   Nej det har verkligen inget med ja...   12-10-2006, 06:03
          Bettson   Nej det har verkligen inget med jakt att göra, fö...   12-10-2006, 07:49
          Lars-Olof Arvids   Enligt vad jag hörde på radion nyss, där man bl a ...   12-10-2006, 12:00

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 13:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon