CITAT (Anders zon 1 @ 09-10-2006, 21:15)
Big Gardener: Ja, visst är det så. Det skulle sannolikt inte alls gå att övervintra mammutträd ute i kruka i zon 4.
Platsen där mitt mammutträd i zon 4 växer är i full sol i en sydsluttning med ett ganska bra mikroklimat, men nog inte extremt bra. Trädet är klart påverkat av det kalla klimatet. Jämfört med ett annat mammutträd jag satte Skåne (zon1) samtidigt så växer det i zon 4 mindre än hälften så fort och utvecklas inte alls lika bra. Det kan i och för sig också delvis bero på en mycket näringsrikare jordmån i Skåne.
om jag får säga en sak även en söderläge i zon 4 bler då inte ett varmnt zon 1 läge . så det påverkas ju ändå jämmnfösrt med zon 1 å 3 .
så jag tycker att detta träd kna växa i skåne utan problem å inte bara varma lägen . får vanliga lägen i zon2 får sällan under -25c å då är dte en extrem vinter natt skulle jag säga . då om trädet kan få små skador i zon 3-4ner till under -20c i nätter men här i skåne har -20c i två nätetr som max och ligegr runt på dan -5c å till plussidan och natten ner till -10c -15c m.m. . vi har ju haft extrem väden i skåne på +12c i december å plus i jan på dagen .
därförsäger jag så att med att man skyddar krukan med frigolit så komemr dne inne i skyddet kankse uppleva zon 0-1 . sne plus snö,gravljuse, m.m.