CITAT (Bettson @ 10-10-2006, 10:17)
CITAT (Också Ofelia @ 09-10-2006, 23:25)
CITAT (Anki på Öland @ 09-10-2006, 16:54)
CITAT (Bettson @ 09-10-2006, 14:35)
Jag skulle aldrig ens en gång förlagt semseter under annan tid än när barnen är lediga.
Det är mitt sätt att visa barnen att skolan är viktig och att mitt val är att prioritera utbildning.
Precis så tänkte jag också. Var ute och reste en hel del med mina barn när dom var barn/tonåringar, men det föll mig aldrig in att planera en resa när dom gick i skolan. Skulle vi åka så fick jag väl spara ett par extra månader för att få ihop det extra det kostade under skollov.
Anki
Nu har inte vår familj rest så mycket utomlands men jag och maken har bägge sommarintensiva arbeten och det hände sällan att vi kunde ta ledigt samtidigt när barnen var lediga.
Oftast var det under barnens terminer detta var möjligt.
Vi har nog också haft sommarintensiva arbeten.
Fast jag skulle nog inte kommit på tanken i alla fall att resa bort under skoltermin.
För mig är det helt enkelt så att när barnen börjar skolan så får man rätta sig efter det. Skolan får gå först helt enkelt.
Och under skolåren som är så viktiga så bestämde vi att vi inte skulle flytta "whatever" så att ungarna inte skulle behöva byta miljö, klasskamrater osv utan de skulle ha bästa möjliga chans.
Likaså hade vi inte så gott ställt att vi kunde resa bort. Men förekom det så fick det bli långweekends och sådana grejor.
SKolan har jag ansett som så ansträngd så att begära något extra för att vi ville resa bort var inte på tapeten. SOm förälder så måste man ju själv hjälpa till med ungarnas skolarbete en hel del.
Man kan också diskutera detta med semestrar för att föräldrarna ska orka.
VI ansåg att den dagen vi skaffade barn så var det ungarnas behov som kom först. Naturligtvis i avtagande grad. Och så har det varit i ungefär tjugo år nu. Det är inget man kan ångra halvvägs. Barnen har inte bett att få bli till utan det är vårt beslut och vårt ansvar. OCh de semestrar vi gjorde var mest till skara sommarland och dylika ställen för att roa barnen.
Vi har av många ansetts som tämligen imbecilla som inte gjorde något för oss själva. Fast jag minns så många gångner när vi satt och tittade på ungarna och var glad ända in i hjärterötterna för att just dom var glada.
Det var semester det.
Och nu känner vi att vi gjort vårt..... så äntligen börjar frihetens klocka klämta även för oss. Kunna resa bort en helg känns som en verklig lyx även om det blir ganska spartanskt.
Men kommen till mogen ålder så ksulle det inte falla mig in att boka en stuga under sportlovsveckorna, det tycker jag kan vara förbehållet de familjer som har barn och som tar tillvara den tid de kan med barnen.
IFall det inte kommer barnbarn i skolåldern förstås......

Jag håller med dig fullständigt i det där med att man som förälder har tagit på sig ett ansvar när barnen kommer till världen och de få åren man har dem hemma är de bara till låns, de åren sveper så fort förbi.