CITAT (Piggeplopp @ 10-10-2006, 11:34)
Den skriker ju så. Ett gällt, högt, klagande ljud. Jag tror det är när den känner sig hotad av andra fåglar eller bara ensam eller nåt!?
Hade tänkt att om det inte går att fånga in den måste vi göra vad vi kan för att den ska överleva vintern. Ska man bygga ett hus och fästa i trädet? Isolera det och så? Tror ni, som vet om fåglar, att detta skulle fungera?
Jo, de är röststarka..... Det var ganska skönt att slippa ha sådana inomhus, när vi väl skänkte bort dem.... Jag upplevde inte att de skrek när de blev skrämda, då "stelnar" de först, och blir väldigt långsmala. Blir det värre försöker de fly, och då kan det komma ett enstaka flyktskrik. Sitter den och tokvrålar för sig själv är den nog mest ensam.
Jag har ingen aning om ifall den skulle "flyta in" i en holk... Tror inte det... Förmodligen skulle den bara gnaga sönder den (ni har säkert märkt att de har ett rejält gnagbehov?).
Rekommenderar fortfarande kontakt med Fågelhobby, där finns erfarna människor. Kanske kan du få låna en annan alexander i bur, och locka din vilding med den?