CITAT (fruberglund @ 10-10-2006, 15:46)
Fattar vitsen med att betala mer av sin egen a-kassa, är ju inte mer än rätt egentligen, det man betalar nu täcker ju inte alls en eventuell arbetslöshet men de behöver väl inte lägga allt på en gång.
Fast jag tycker det hela är en smula orättvist.
Det kommer ju (i ännu högre grad) att bli så att den som har lågavlönat yrke i en bransch med stor risk för arbetslöshet (restauranganställda, byggbranschen nämndes i nån artikel) får betala mer till a-kassan och kommer att få ut mindre. Samtidigt som den högavlönade i en bransch med liten risk för arbetslöshet betalar mindre av sin lön i kronor räknat, och ännu mindre av sin lön räknat relativt hela inkomsten.
Sen är det visserligen så att den högavlönade slår i taket i a-kassan om den högavlönade blir arbetslös, men det är väl allvarligare att folk ligger nära golvet eller inte får a-kassa alls. Dessutom har ju ofta facket fixat försäkringar som täcker upp för di högavlönade om a-kassan inte förslår.
Kort sagt, det jag menar är att utsatta grupper med låga inkomster är de första att drabbas av alla egenavgifter. Bättre att vi finansierar sådant via skattsedeln, en progressiv skatt där den rike betalar lite mer än den fattige. Om man har ett stabilt jobb med god inkomst tycker jag inte att man ska betala MINDRE än en som har ett ostabilt och lågbetalt jobb...det minsta man kan begära är väl att alla betalar lika...fast jag vill som sagt gärna att rika betalar mer...