CITAT (askar @ 10-10-2006, 17:31)
CITAT (kristerh @ 10-10-2006, 13:23)
CITAT (askar @ 10-10-2006, 12:17)
Jag kan för mitt liv inte förstå varför homosexuella öht vill
ha kyrklig vigsel.
Det kanske är så enkelt att de är kristna

det är väl rätt naturligt att gifta sig i kyrkan om man är kristen

Absolut... men om du läser mina inlägg
så ser du varför jag inte tycker just de ska ha kyrklig vigsel
För mej är alla typer av relationer OK, homosexuella, asexuella, polyamorösa osv. så länge det är frivilligt mellan vuxna människor. När det gäller kyrklig vigsel tycker jag faktiskt det är upp till kyrkan och den enskilde prästen att ta ställning.Själv är jag inte troende, men tycker absolut att man skall respektera dem som har en tro. Den enes frihet får aldrig bli den andres förtryck och jag tycker det skulle vara förfärligt om en präst tvingades viga homosexuella mot sitt eget samvete. Ni som tycker att svenska präster skall tvingas att viga, tycker ni att också skall gälla muslimska imamer? I många muslimska länder är det ju t.o.m. belagt med dödsstraff att vara utövande homosexuell.
Frågan om homoadoptioner tycker jag är svår, självklart kan homosexuella vara bra föräldrar. Men att adoptera är väl ingen rättighet för någon oavsett sexuell läggning, man måste alltid se till barnets bästa och barnets bästa är nog trots allt att växa upp med en mamma och en pappa.( men jag är som sagt tveksam)
Birgit Ek