CITAT (Också Ofelia @ 09-10-2006, 23:08)
Bussigt att kalla mig enfaldig men får det dig att känna dig mindre enfaldig är det väl toppen.´
Bästa Också Ofelia!
Ber om ursäkt om jag sårat dig! Det var inte dig personligen jag reagerade mot - även om jag förstår att det kunde verka så - utan den inställning som kommit fram i många inlägg här - och som också bemötts av många andra - nämligen att det inte är så viktigt med närvaro i gymnasiet.
Själv har jag jätteglad kunnat återvända till skolan efter en lång sjukskrivning p.g.a. en svår sjukdom. Jag älskar att undervisa, jag tycker mycket om mina elever. MEN väldigt snart kommer frustrationen. Så mycket slås sönder p.g.a. frånvaron. Och då inte bara för resor utan för allt mellan himmel och jord. Ofta lättja, lust att sova ut efter en sen TV-kväll - eller vad det nu kan vara.
Det är frivilligt att gå i gymnasiet, men har man börjat så är det inte frivilligt längre. Vi är ålagda att utreda frånvaro och rapportera till CSN.
Det är också väldigt demoraliserande för en klass om vissa är mycket borta. Jag tycker inte att det har med rättvisa att göra. Är det rättvist att alla ska slippa gå i skolan så mycket som möjligt, vad ska vi då ha den till?
Jag håller helt med dig om att skolan som den är utformad nu inte passar alla. Där hoppas jag på att den nya regeringen kan göra något. En tydligare yrkesutbildning med vägen öppen för att de som går där kan välja att skaffa sig högskolebehörighet - frivilligt! -
och inte som nu med tvång.
Tyvärr har jag många dåliga erfarenheter av uppgifter som eleverna haft med sig. Att man har gjort sidorna 26-42 betyder inte att man kan något av vad som står där dessvärre.
Blir också förvånad att läsa vad någon skrev om att beställa resor utan att ha tagit ledigt från jobbet först. Att chefen föreslagit vederbörande att sjukskriva sig! Häpnadsväckande! Är det så sjukskrivningspengarna används, så förstår man ju att tumskruvarna måste dras åt. Och vilka drabbar det?
Känner till ett fall där ett par för ett par månader sedan sjukskrev sig och åkte på en förbokad och i efterhand inte beviljad semester. De fick sparken båda två med omedelbar verkan - efter 25 år på arbetsplatsen! Försäkringsbedrägeri, sas det.
Låt oss lära våra barn och ungdomar att ha respekt för de regler som finns i samhället. Kan man inte åka på sommarlovet så finns det påsklov, sportlov, höstlov, lov kring kristihimmelfärds, jullov m.m. Med god vilja så måste det gå att lösa.
Än en gång Också Ofelia, jag beklagar att det råkade bli just ditt inlägg som jag kopierade, men det var representativt i vissa avseenden för det jag ville bemöta. Du är säkert en klok mor, men just i detta fall har vi olika åsikter.