CITAT (Gossen Ruda @ 11-12-2002, 22:01)
Beträffande biltvätt tycker jag det låter som kvalificerat vansinne att tvätta på gräsmattan!!! Var kommer detta råd ifrån? Tvättmedelslösning går alldeles utmärkt att använda för att ta bort ogräs mellan betongplattor. Biltvätt skall göras på biltvättar, automatiska eller gör-det-själv-anläggningar. Eller som jag på gatan. Men jag vet att i mitt gamla bostadsområde är inte dag och spillvatten separerat så allt hamnar i reningsverket!
Cilla! Vad min granne använder för medel struntar jag i faktiskt. Så länge det inte påverkar min trädgård eller miljön omkring. Det är bra att engagera sig men man skall inte gå över gränsen, varken bildligt eller i verkligheten.
Vad menar du att trädgårdsodlarna använder högre koncentration?? Det står på förpackningen hur man skall blanda, bara att läsa innantill. Köper man en förpackning som räcker till 500 kvm så betyder det väl inte att man skall använda allt på en gång? Förpackningarna är inte av engångstyp.
Beträffande bönder/trädgårdsodlare så är förutsättningarna helt olika. Jag går med en handspruta och sprutar bara på exempelvis kirskålsbladen, inte emellan. Det skulle inte funka på ett sädesfält på några hundra ha. Bonden måste spruta så mycket att det som skall bort verkligen dör vilket givetvis betyder att även samma mängd hamnar där det inte behövs, mellan ogräset. Och givetvis med lite överlappning för att vara säker på att allt blir besprutat. Direkt minst dubbel dos där.
Beträffande glyfosfat i dricksvatten så visst har det hittats där på några ställen. Bara i jordbruksområden. Med en viss reservation för att jag inte vet allt. Inte ens jag! Man har hittat andra ämnen i städernas dricksvatten men inte glyfosfat. Förresten var det nog kommunerna själva som vräkte ut mest Totex exempelvis. Samma reservation som ovan. Vad hjälper det då att förbjuda hemodlarna att köpa??? En piss i Östersjön? En fjärt i världsrymden?
Att man går på hemodlarna och inte bönderna beror på vilket ramaskri det senare alternativet skulle utlösa. Dessutom skulle det inte funka vilket du själv också skriver. Hemodlarna förväntas vara tysta och snälla och lyda order. Dessutom smög myndigheterna igenom beslutet mer eller mindre. Fast det kvittar, beslutet var fattat innan remisserna gick ut.
Nu skall Gossen sova. God natt.
Är det till att vara "på hugget?" Lite retlig?
Visst kan jag väl ta min bil till macken och tvätta den där i "gör det själv hall "eller köra den i Automattvätten.
Jag är ingalunda omedveten om dessa möjligheter men nu handlade mitt skriveri just om detta att man ombeds tvätta bilen på gräs eller grus och vad upptäckt man kan göra efter att ha följt "miljönissarnas" rekommendationer. Att du tvättar din bil på gatan kan jag bara beklaga eftersom det inte är tillrådligt enl. professuren. Inte kan väl heller du förneka att vi alla sakta men säkert håller på att förgifta jorden.