CITAT (birgitek @ 10-10-2006, 20:25)
Men Margareta, är inte mängden kunskap en elev tar till sig viktigare än absolut närvaro. Mina barn hade tydligen turen att gå i en skola där det var resultatet som räknades. Visst gav det lite merjobb för lärarna att planera för uppgifter under en frånvarovecka, men vill man sina elevers bästa så tar man nog det.
Birgit Ek
Visst är det kunskaperna som betygsätts - inte närvaron - men det är i de flesta fall inte svårt att se ett samband. Självklart finns det elever som har utmärkta kunskaper utan att delta i en kurs alls. Då bör de göra en särskild prövning och få sitt betyg på det sättet. Man kan skaffa sig kunskaper på så många sätt, och det är inget fel med det. Det handlar bara om att man, för allas skull, får följa spelreglerna - om man väl börjat på gymnasiet och på en viss kurs.
Det är idag oerhört svårt att räcka till för att varje elev ska få det lilla extra varje lektion av läraren. Om du har fler än 30 elever i en klass, och du har 6,7,8 klasser, som du ska undervisa i och betygsätta, kan du räkna ut, hur många minuter du har till förfogande för var och en.
Dessutom har dagens ungdomar ett enormt behov av vuxenkontakt, kanske beroende på att vi föräldrar stressar runt hela tiden, och rasterna går ofta åt till kontakter av olika slag.
Det har hänt otroligt mycket i skolan de sista 15 åren, och det faktum att många kommer från högstadiet med så bristfälliga kunskaper att de måste ha specialundervisning på gymnasiet gör ju inte gymnasielärarnas arbetssituation lättare precis. Men det är en stor tragedi för de här ungdomarna att de inte fått mer stöd redan på låg- och mellanstadiet. Hur kul är det att lära sig läsa när du är 16 år? Många tackar nej. Det är för "skämmigt".