Hej igen!!
Tydligen så var det en "het potatis"... men det är väl bra att vi kan diskutera???
Agneta frågade vad jag tycker/tyckte och eftersom jag fått frågan så:
Tycker kanske att frågan var retorisk, dvs redan besvarad med min fråga och säkert är det många av er som förstått att det är jag som är den elake mentorn som inte gett eleven ledigt.
Om vi levde i den bästa av världar skulle givetvis inte såna här situationer överhuvudtaget uppkomma...men de uppkommer. Precis som vad några av er lärare har beskrivit.
Jag vill dock inflika att DE ALLRA FLESTA eleverna (och föräldrar) sköter sig bra.; Kommer i tid till lektionerna, lyssnar (om inte alltid så oftast)

till vad man har att säga, har med sig rätt böcker och penna!! (JO, jag har 17åriga elever som INTE har med sig penna och sudd....) gör sina hemläxor, kommunicerar vid ledighet, etc, etc.
Jag tänker INTE jaga eleven eller försöka "anmäla" honom... DET får föräldern ta på sig... Dock TROR jag att jag har haft smolk i hans bägare... han kan ju inte "skryta" för sina kompisar om sin resa...
Tack för alla svar. Det känns bra att ha er som bollplank ibland. (Att diskutera bland kollegorna känns knappast som "rättvist"... )
björn