CITAT (Tezzla @ 11-10-2006, 22:03)
CITAT (fruberglund @ 11-10-2006, 21:57)
CITAT (Tezzla @ 11-10-2006, 20:43)
5 kronor per dag kostar väl licensen? Vem har inte råd med det? Den som påstår att han/hon inte har råd ljuger...
Säger du så så har du aldrig haft riktigt dåligt med pengar, 1 vecka kvar till nya pengar (gick då på socialen = existensminimum som verkligen är ett minimum) och knappt råd till 1 liter mjölk.
Jodå, jag har haft riktigt, riktigt dåligt med pengar periodvis jag också. Men det handlar om att göra ett val. Vill jag ha TV? Ja, då får jag också betala och försaka något annat. Och 5 kronor om dagen tror jag alla kan stoppa undan, ja. Om man nu vill ha TV vill säga. Betalar du inte ska du inte ha nån TV heller.
Allt är ju relativt!
Med mitt tråkiga och deprimerande liv jag levde då så hade jag nog (allvarligt) inte levt idag om jag inte hade haft tv:n. Så värdelöst var allt.
Men du bryr dig nog inte om vilket argument jag kommer med så jag skiter i vilket. Står valet mellan mat för dagen och tv-licens (och knappt det) så väljer jag mat.
Netaave - existensminimum var verkligen det också. Sen vet jag ju inte vad ni hade kvar men jag har för mig att det var ca 3500 kr och då skulle det räcka till allt, alltså mat, kläder, busskort, telefonräkning (hade telefon så folk kunde ringa till mig så jag hade inga dyra teleräkningar om ni tror det), elräkning osv. Hyran betalade soc. direkt har jag för mig.
Tycker inte jag borde behöva förklara och försvara hur dåligt jag hade det, skäms för att jag har behövt gå på socialen överhuvudtaget, även om det var många år sen.
Om ni tycker att jag hellre skulle betalat tv-licensen så är det upp till er, jag ansåg inte att jag hade råd då och var jag i samma sits igen så skulle jag göra på exakt samma sätt!
Tack för mig i den här tråden