Jag håller med om att det inte är bestsellerlistorna som ska diktera vem som ska vinna, men jag tycker att man borde kunna titta till författaren/författarinnans livsgärning lite mer övergripande än att bara titta på om de är samhällskritiska, idealistiska osv. Jag tycker att Astrids livsverk inom författandet borde göra att hon i varje fall borde ha haft chansen att få Nobelpriset (eftersom det inte delas ut postumt är det ju för sent nu). Ska Stephen King kunna vinna Nobelpriset? Kanske men det krävs mer än han har gjort nu tycker jag. Kanske om 10-20 år om han fortsätter att vara lika framgångsrik som han är nu.
Om kriteriet är att vara samhällskritisk och idealistisk skulle ju till exempel Jan Guillou ligga bra till. Han må vara framgångsrik men jag tycker inte att han förtjänar Nobelpriset.
Astrid Lindgrens böcker finns översatta till 76 språk. Uppskattningsvis har det utanför Sverige kommit 3 000 utgåvor som sålts i minst 80 miljoner exemplar och barn har läst dem i drygt 60 år och hon är fortfarande en av de mest utlånade på våra bibliotek. Hennes originalmanuskript i Kungliga Biblioteket är uppsatta på UNESCOs Världsminneslista.
Om inte det är ett livsverk värt att belöna med Nobelpriset har jag svårt att tänka mig vad som är det. Men det är ju som sagt för sent. Vi får väl trösta oss med att hon troligtvis stortrivs i sin himmel, sittandes i en bekväm fåtölj läsandes sina böcker för barn som älskar henne och det hon har skrivit.
--------------------
It's not the years, honey, it's the mileage.
|