CITAT (netaave @ 12-10-2006, 15:14)
Astrid Lindgren sade dessutom ifrån sig det under sin livstid, så varför skulle man då ge henne det postumt.
Det om något vore väl att misshedra henne.
Det är därför jag inte är upprörd längre, även om jag innerst inne tycker att det ändå skulle vara rättvist på något sätt.
I alla citat man har läst av henne och intervjuer man har hört så känns det som att hon var en väldigt klok människa. Kanske inte intelligent på "nu ska jag göra lite kvantfysik för att bota cancer"-sättet utan klok och eftertänksam på det sättet som man sällan upplever hos folk.
CITAT
" Det är inte lätt att vara barn läser jag i en tidning häromdagen, och jag häpnade, för det är ju inte varje dag man läser någonting i tidningarna som verkligen är sant. Det är en revolutionär som talar. Det är inte lätt att vara barn, nej! Det är svårt, väldigt svårt. Vad innebär det då - att vara barn? Det innebär att man måste lägga sig, stiga upp, klä på sig, äta mat, borsta tänder och snyta sig när det passar dom stora, inte när det passar en själv. Det innebär vidare att man utan att klaga måste åhöra de mest personliga anmärkningar från envar vuxens sida beträffande ens utseende, hälsotillstånd, gångkläder och framtidsutsikter. Jag har ofta undrat vad som skulle hända om man började behandla dom vuxna på samma sätt."
Astrid Lindgren
Så sant.
It's not the years, honey, it's the mileage.