Jag var på föräldramöte i måndags kväll. I uppsala komun är det nu bestämt att inga insamlingar får göras av skolan för utflykter och dyl. Genast började det diskuteras hur regeln skulle kringgås (ser felstavat ut det där?) Iallafall, en pappa skulle ta tag i att fixa ett konto på en bank där vi varje månad ska sätta in låt säga 20 kr ungefär, för att barnen ska få åka på något i slutet av läsåret. Fröknarna tyckte att det var helt ok att vi föräldrar ordnade detta men de får inte vara involverade.
Fine.... Vi har råd, inga problem. Men.... någon annan stackare kanske inte har det, och det påtalade jag. Jo men då skulle de skicka ut en enkät där man fick besvara om man ansåg sig ha råd eller inte, och där skulle det påtalas att det även är frivilligt. Personligen tycker jag då att det blir precis lika som förut! Alltid blir det någon som kommer känna sig "tvingad" för att sitt barn inte ska bli utanför....
Självklart unnar jag barnen att få göra något roligt, det är bara det att jag tycker såååå synd om dem som inte har möjlighet att följa med. Jag har själv varit en av de som inte kunnat följa med på skidresor odyl. då mina föräldrar inte haft råd att låta oss syskon åka på sådant. Skulle en få åka måste ju´alla tre få åka....