Att norpa sticklingar hemma hos andra är en gammal tradition som grundas på antagandet att sticklingen i fråga växer bättre om man inte frågar innan man tar den.

Om det är sant eller inte kan man ju spekulera i.
Personligen skulle jag bara bli arg under två villkor om någon stal en stickling hos mig:
1. Om personen inte hade kunnighet hur man tar en stickling på rätt sätt och därmed gjorde plantan ful, eller skadade den på något vis.
2. Om jag hade "sparat ut" en ranka för att sedan sälja den som stickling, eller göra den till en ny planta.
Det är väl lite det som är problemet; man vet ju inte vad en person har för planer för sina sticklingar... Kanske är det bäst att fråga i alla fall...
Att någon enstaka gång ta en stickling i en butik är inte hela världen enligt mig. Som Evin påpekade, missköts ofta växter i butikerna. Som den växtälskare jag är, tycker jag inte alls att det är OK att behandla levande varelser så. Inte heller är det respektfullt mot kunderna som ska betala dyra pengar för "ledsna" plantor. Om någon och skär /nyper av en stickling lite snyggt i en butik (utan att göra det hela till en vana) skulle jag kunna blunda för det, även om det var min egen växtbutik.