Nu har jag läst inlägg på pallkrageklubben i snart ett års tid. Pallkragarna ligger och väntar på att jag ska måla dem och när våren kommer så ska allt vara klart. Det verkar ju kanon det här med pallkragar!! =)
Jag har förstått att det är bra med markduk under (införskaffad -ligger också och väntar), men fungerar det även bra att klä insidorna med markduk? Jag antar det men frågar så jag är på säkra sidan.
Att det är bra att lägga en sträng grus eller något annat skydd för trät under är också bra har jag förstått.
Jag har tänkt att dela upp odlingen i ätbart, perenner och ettåriga blommor och växter. Jag har också fått tag i minde kragar som jag tänkte ha kryddor i. Det är första gången jag har möjlighet att odla något i en egen trädgård och jag längtar!!
Nu till min stora fråga. Jag ska sätta pallkragarna på en gräsmatta som vi sått in nu i höst. Gräsmattan är jätteporös och jag vill inte riskera att jag förstör gräsmattan med att sätta på pallkragar (eftersom jag tänkt att jag ska kunna flytta på dem då och då). Tror ni det är bättre att jag låter gräsmattan härdas längre än till våren och sätter kragarna någon annanstans så länge -eller är det bara att köra på? Jag bor i zon 5 i norrland så snön kommer garanterat ligga ett tag här och tynga ner gräsmattan.
Tacksam för alla tips!!
/Mia
--------------------
Mia, Zon V
|