CITAT (AnitaGg @ 16-10-2006, 09:57)
CITAT (askar @ 16-10-2006, 09:32)
I alla tider har man på gårdar haft bara en arbetshäst
och inte har de mått dåligt.
Frågan är väl bara hur du kan veta hur dom har mått?
Att man bara haft en häst beror knappast på att man brytt sig om djurets bästa.
Man har helt enkelt bara behövt en häst, och då har man inte skaffat fler.
Rent egoistiska skäl mao ...
Eller inte haft råd med mera än en häst. Jag vet att min pappa sa att hans ardenner åt för lika mycket som fyra kor. Och korna drog in pengar.
Förr fanns inte möjligheten att införskaffa en liten shetlandsponny som jag gjorde när jag hade häst själv. Idag tycker jag nog att alla hästar ska ha en hästkompis eftersom möjlighet finns att ha det utan att det kostar skjortan.
Men för det behövs fortfarande ingen djurskyddsmyndighet. Kännedomen har redan funnits sedan tidigare och de flesta hästmänniskor jag känner har sällskapshäst till sin egentliga häst.
Arbetshästarna (typ ardenner eller nordsvensk) är mycket lugnare till kynnet än ridhästar och dessutom så var de i arbete under så stor del av dagen att de resten av dygnet åt och sov ändå. Trötta helt enkelt och inte så lättskrämda.
Det största skälet till att ha sällskapshäst för hästar kan känna flocktillhörighet med både får och kor är just vakten under sömnen.
Hästar har alltid en vakt stående som vaktar flicken och man turas om under natten för att kunna sova ordentligt. Livliga hästar och underaktiverade hästar har stort behov avh ästkompis för att kunna sova.