CITAT (askar @ 16-10-2006, 15:57)
I regel har vi använt den gemensamma tvättstugan ett par ggr/år
då täcken, kuddar och stora överkast tvättats....
numera tvättas även sånt i den egna maskinen.
Men vi har haft turen att barnen, när de slutat med blöja
har varit torr på nätterna.
Kanske har det hänt en olycka någon enstaka gång
men det har jag isf glömt.
På många år har vi inte ens nyckel till tvättstugan...
den har granne med tre tonårspojkar fått.
Bettson... jag blir svettig när jag läser om dina
tvättstugedagar.

Svettig......... vad tror du jag var.....
Du skulle höra den gången som maken hade lovat komma hem i tid, för jag skulle till frissan. Men det gjorde han inte så jag dumpade ungarna i verkstaden hos honom och drog.
När jag kommer hem så mötte gårdens sjukskrivna smed mig med orden, du har att göra du!
Jo sa jag ,visst har jag det. Han upprepade meningen flera gånger skrattade och skakade på huvudet så jag bad om en förklaring.
Jo, han hade mött mina barn i verkstan. Far har sagt åt dom att hålla sig på den övre renare delen. Men barnen som hade blå och röda overaller och toppmössa med stor färgmatchande tofs hade ju inte blivit kvar där. De var fyra och sex år gamla. Av den röda och blå färgen kunde man bara se lite långt upp på¨tofsmössan resten var svart, brunt ja jag vet inte vad jag ska beskriva det som, skitigt kanske.
När smeden frågade ungarna om vad mamma skulle säga när de såg ut så där så hade ungarna tittat lite oförstående på honom och sagt att mamma har tvättmaskin.
Smeden hade då gått till min man och undrat ifall han visste hur hans barn såg ut. Maken hade sett lika oförstående ut han. När smeden frågade vad frugan skulle säga.... om vad då svarade maken.
Om att ungarna har skitat ner sina kläder så kopiöst.....Hon har tvättmaskin svarade maken.
Så tjugo år efter det så skakar alltid samma smed på huvudet och mumlar till hälningsfras..... du har att göra du