CITAT (Rossi @ 20-10-2006, 13:58)
CITAT (askar @ 20-10-2006, 13:47)
CITAT (ah56 @ 20-10-2006, 13:11)
CITAT (Bee @ 20-10-2006, 11:55)
Det här är itne den enda firman som erbjuder dessa tjänster. Jag har sett fler. Lagligt, ja. Omoraliskt, ja. Fast för att få uppgift om tex betalningsanmärkning så måste man ha tillgång till hela personnumret och det kanske inte är så lätt att komma över. Men för att få reda på senaste deklarerade inkomsten behövs bara namnet

Har man t ex registreringsnumret på en bil kan man via Vägverket få hela personnumret. Svårare är det inte.
Vilken tjänst använder du när du får hela personnumret?
Jag har inte fått personnumret vare sig jag använt sms
eller fråga per telefon.
Kanske finns det fler vägar?
Om du köper den här tjänsten
http://www.infotorg.sema.se/så får du tillgång till personnummer, adresser etc. etc.. Jag har fri tillgång till alla de här registren.
Sverige är ett mycket öppet land när det gäller de här frågorna. Omvärlden häpnar men så är det.
OK... det visste jag om att företag har tillgång till sådant.
Men man får väl som privatperson
knappast tillgång till all info.
Detta står att läsa på vägverkets sida.
Kategori Avsedd för
1. Sökning med registrerings- eller organisationsnummer. Fordonsdata och persondata inklusive personnummer lämnas ut i svaret. Företag som i sin verksamhet hanterar fordon och behöver informationen för att kunna säkerställa identiteten på fordon och fordonsägare.
T ex: bilhandlare, bilskrotare, stora vagnparksägare, juridiska instanser, parkeringsbolag, försäkringsbolag/mäklare, företag som arbetar med bilglas, bilbärgare.