CITAT (Reserv @ 22-10-2006, 18:13)
Vissa uppfödare siktar hellre in sig på sällskapsdjur än utställningsdjur, likadant är det med många hundar.
Är visserligen hundar jag föder upp och inte katter men förmodar att det, som du säger, är samma där. Har under mina dryga 25 år som uppfödare av registrerade hundar aldrig sålt en hund till avel eller utställning när den sålts som 8-veckorsvalp. Säljer alltid mina valpar som sällskapshundar även om det är uppfödare som köper den. Kan ju aldrig garantera att den duger till varken det ena eller andra när den fortfarande är liten.
Vill du vara säker på att få en utställningshund/katt får du köpa en vuxen färdig. Och också vara beredd att betala för det.
Att föda upp registrerade hundar/katter innebär inte att man föder upp utställningsdjur utan sällskapsdjur fast med en viss garanti att du får en hund/katt som ser ut som du har tänkt dig med ett temprament och användningsområde som du har tänkt dig och dessutom där allt möjligt är gjort för att du skall få ett så friskt djur som möjligt. Du har också en uppfödare till ditt djur som kan rasen och troligen kan hjälpa dig med de flesta problem som kan uppstå och som du kan få hjälp av resten av djurets liv.
Jag skulle nog säga att dom uppfödare du menar mera siktar in sig på att tjäna lite pengar på sitt djur än att skillnaden skulle vara att dom siktar in sig på sällskapsdjur........ Läs bara på Blocket så ser du vad jag menar.
Anki