Ja du, jag kör på någon slags erfarenhet som inte går riktigt att mäta och inte heller bevisa att den ger bästa dosen. Kogödsel på säck går knappast att näringsmässigt gödsla för mycket med, förutom att gigantiska doser höjer marknivån över rötter och på stammar. Många växter kan man sätta rätt ned i kogödselsäckarna, jag har aldrig sett något "brännas" av det.
Arten spelar viss roll - vissa kräver mycket näring, andra inte. Tillväxten spelar roll - växer det bra behövs ofta mindre näring även om kogödsel inte skadar. Storleken på trädet spelar viss roll, större än jordytan som inte säger så mycket om rotsystemet elelr trädets behov. Generellt gödslar jag unga och små träd mer. Marken kring trädet spelar roll, är det bra lerjord gödslar jag ofta inte alls, medan träd i moränjordar får mycket kogödsel.
Och till sist spelar det roll om det är vårvinter, vårköpt eller höstköpt kogödsel. Vårvintergödseln och höstgödseln som ofta legat i sin säck ett bra tag och innehåller därför inte mycket kväve. Man kan ösa på med den, medan den man köper på försommaren ofta inte legat lika länge och därför är mer dryg på kväve.
Så javisst. 1/2 till 1 hel säck blir nog bra!