CITAT (ewa zon 3 @ 25-10-2006, 17:16)
Intressant tråd det här. Har nog ställt till det för mina nyplanterade och några år gamla träd. Eftersom jag inte tycker om naken jord och inte tycker bark el likn som täckning har jag planterat lågväxande perenner kring träden. Inte alldeles tätt inpå stammen men nära (30-50 cm) Det borde väl konkurrera lika mkt som gräs om vatten mm?
Hm.... vad tror ni ska jag flytta perennerna till våren?
/Ewa
Nej inte behöver du flytta dem. Nästan alla perenner är bättre än gräs. Problemet för träd med gräs är att de bildar kompakta mattor av rötter osm suger upp alltför mycket regnvatten, som tar en mängd kväve och kompakterar jorden vid trädens rötter.
Få andra perenner gör så, och dessutom låter vi dem ofta vissna ned på plats så att de ger organiskt material tillbaka. Dessutom brukar små rabatter och plättar med perenner göra att vi någon gång, åtminstone vart 5e år eller så, byter ut dem, mojsar med jorden och därmed syresätter jorden. Med gräsmatta gör vi ju tvärtom - vill aldrig gräva i den. Jorden blir därför kompakt och syrefattig.
Inte är det problem med låga perenner vid stammarna heller om du skulle vilja ha det.