Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Narrhuva, Hur klarar de vintern bäst?
          buzz
          Inlägg 28-10-2006, 15:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 133
          Medlem nr: 7 579

Jag köpte en "gäng " narrhuvor i form av rhizomer . De ligger i små påsar. Bör jag sätta dem i jord nu och hålla den lätt fuktig eller ska jag vänta tills i januari. Är det inte risk att de torkar och eller skrumpnar ihop om de bara får ligga i Kvar i påsen?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          buzz
          Inlägg 28-10-2006, 21:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 133
          Medlem nr: 7 579

CITAT (LadyG @ 28-10-2006, 21:27)
          Jag har aldrig lyckats övervintra en narrhuva själv, men jag hittade den här informationen hos Gesneriasterna

CITAT
          Hur övervintrar man knölar och rhizomer?
          Narrhuva, sinningia, smithiantha, femöring m fl är alla tropiska växter och övervintrar bäst i rumstemperatur. Ett praktiskt och utrymmesbesparande sätt att ta hand om rhizomer och knölar är att ta upp dem ur jorden och förvara dem i plastpåsar tillsammans med vermiculit i en garderob. Titta till dem ibland så att de inte torkar in, möglar eller har börjat växa. Mini-sinningior har ofta ingen bestämd viloperiod utan kan skjuta nya skott när som helst. Är inte jorden dålig så kan knölen stå kvar i krukan och så är man försiktig med vattningen tills knölen åter skjuter nya skott.

Inte mycket men det verkar ju som om du ska låta dem ligga i påsen och hålla ett öga på dem till i vår.

Men hur gjorde du som inte fungerade (jag behöver ju inte testa det ;-)
          Var där inte rhizomer i jorden när narrhuvan vissnade ner??
          Och vissnar alltid narrhuvan ner , finns det inte de som förblir gröna även under vintern?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 17:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon