CITAT (AnitaGg @ 28-10-2006, 20:20)
När vi är inne på ämnet sanning så kanske ni kan trassla ut lite om hur man bemöter lögnare.
Jag menar då inte folk i allmänhet som drar en nödlögn nån gång ibland, utan riktiga lögnare.
Personer som helt obehindrat och utan att blinka ljuger om vad som helst som kan skapa en fördel för deras egen del.
Har senaste tiden haft det tvivelaktiga nöjet att hamna med en sån person i olika sammanhang.
Vad gör man? Hur får man en sån person att förstå vad h*n håller på med?
Förutom det uppenbara då att säga "Ja, men du det där är ju inte sant".
Det beror på om personen ljuger illvillgt eller inte. Ljuger den illvilligt för att skada eller för att släta över ditt dåliga beteende så måste man göra något. Annars är det bara att slå dövörat till.
En person som ljuger illvilligt och man har den i en begränsad umgängeskrets så bör man tala om för alla andra i kretsen vad personen sitter och säger. Allt för att frånta dom makten att kunna skapa konflikter genom att ljuga.
Och här man dom snacka skit om andra så säger man att skitprat vill jag inte lyssna på. Knäpp igen eller gå. Och sedan talar man om för personen som utsätts vad lögnaren i fråga sagt. Ofta får man då också höra vad lögnaren sagt om en själv eller vad man påståtts ha sagt till andra.
Ibland har vi helt enkelt sagt, detta är inte sant xx skulle aldrig säga så om mig. Gett lögnaren en chans att backa. Om de inte gör det så tar man mobilen,ringer upp den andra personen och frågar med högtalartelefonen på om påståendet.
Helt enkelt så avslöjar man lögnen konsekvent. Till slut slutar lögnerna eller i alla fall blir mera sällsynta och när de kommer så händer det att personen tar dem tilbaka. Eller också försvinner personen ur kretsen som en påsk-kärring...med en smäll.
Det bästa man kan göra är at undvika sådan personer, de tar för mycket kraft.