CITAT (skäran @ 29-10-2006, 19:14)
CITAT (Bettson @ 29-10-2006, 18:37)
CITAT (skäran @ 27-10-2006, 22:06)
ja och en stor del egenföretager är även män, tex taxichauförer, skogsarbetare, grävmaskinister, byggare osv. alltså, det är inget nytt att vissa branscher förändras så att människor går från att vara lönearbetare till att vara egenföretagare. frågan för oss som inte äger produktionsmedel eller produktionsmedel i den skala så att vi kan livnära oss på avkastningen är hur vi ska organisera vårt samhälle så att alla kan vara med och leva.
sen när det gäller att starta eget. Det måste väl finnas en marknad för den produkt eller tjänst man tillverkar för att företaget ska gå runt?
Klart att det måste finnas en marknad. Och finns inte marknaden så får man hitta på en annan produkt tjänst.
Faktiskt så tycker jag det låter som om du vill ha allt serverat. Inte kan/ vill....Och jag kan tala om att du får göra många saker som du inte vill göra men måste sóm egenföretagare. Det är bara att bita ihop
Det går faktist att starta företag från 0. Man får arbeta sig uppåt efterhand
Många småföretagare tjänar faktist sämre än om de hade varit anställda. Men hellre än att gå arbetslösa så har de tagit intiativ själva.
Sedan finns det en och annan som tjänar bra också. Men de har gjort sig förtjänta av det, det är inget att vara avundsjuk på att folk slitit hårt, atbetat flera år i ett företags uppbyggnadskede. Det ska man beundra tycker jag.
jo. visst är det så, ungefär som att vara en lönearbetare. det är bara att bita ihop där med.
vad jag menar är att så jävlans många kan inte bli egen eller småföretagare. om man satsat de pengar som man gett i starta egetbidrag på att anställa folk i offentlig sektor så hade det givit samhället mer än de konkurser som det ger.
Numera är ams väldigt hårda och det är svårt att få ett starte egetbidrag ifall inte affärsidén verkar livskraftig. Så¨några mängder konkurser därifrån tror jag inte att det är.
OCh det finns många företagare däribland jag själv som startar utan att få ett startaegetbidrag beviljat. Och som överlever.
OCh en dsak har du fel i. Motsatsförhållandet mellan starete eget och vården.
Det är faktist så att allt arbete som utförs och som ger staten intäktet skall gå till att finansiera vård, skola och omsorg så utan företag och föetag som anställer så finns det ingen vård skola och omsorg.