Håller med torvkrukor/briketter är onödiga, själv tycker jag resultatet blir bättre med vanliga krukor/sålådor med bra och lucker såjord. Har jag växter som inte vill få rötterna störda gör jag krukor av tidningspapper, hela tidningspapperskrukan grävs sedan ner, rötterna brukar ha lättare att ta sig ut genom tidningspappret än vad de brukar ha när det gäller torvkrukan, åtminstone har det varit så för mig när jag provat.
Torvbriketterna tycker jag sorgmyggorna brukar vara alldeles för förtjusta i så de slutade jag använda för många år sedan.
Angående stora och små torvkrukor, ofta sår man i lite mindre krukor och sedan planterar man dem gradvis i större krukor allteftersom plantan växer. Ibland kan även storleken på fröet spela roll på vilken storlek på kruka man väljer. Själv tycker jag ofta det är svårt att hålla jämn fuktighet i de där pyttesmå krukorna under frögroningen så jag sår ofta i sålådor och skolar sedan ut plantorna i separata krukor. 2st bigpack glassburkar med hål i botten brukar passa utmärkt som sålådor i de små drivhus jag har.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|