Jag har personligen inte haft några Gore-Tex skor men jag har otaliga mängder av övriga plagg i Gore-Tex. Som du kanske vet så är Gore-Tex ett slags membran, vi kan säga att det är ett tyg som har massvis med små hål i sig. Dessa hål låter luftburen fukt som vi utsöndrar (svett) tränga ut men de är för små för att regndroppar och liknande att tränga in. Om plagget/materialet blir alltför skitigt så slutar dock detta att fungera och de läcker då precis lika mycket som vilket annat material som helst. Nu var det ju dock nya stövlar så detta var ju inte aktuellt heller som problem.
En annan sak som man kanske inte tänker på direkt är att sömmarna måste ju vara limmade på insidan, annars hjälper det ju inte heller för då kommer ju ändå plagget/stövlen att läcka genom de hål som sömmarna ger i materialet.
Mest troligt är det nog ändå att det är transpiration som gjort att hans strumpor är blöta?! Jag vet hur undrande min lillebror var när han hade lånat en av mina Gore-Tex jackor och gett sig ut på en tur och när han kom tillbaka ett par timmar senare var han dyblöt på insidan trots att det inte regnat speciellt hårt. Han tyckte jackan var skit ända tills jag fick förklara för honom att det berodde på att båda hans plagg under jackan var av bomull.. Bomull är döden i plagg vintertid! Det binder fukten och andas inte alls som syntetiska plagg, man blir helt enkelt fuktig eller rentav blöt.
Hmm, nåja.. Jag skulle nog kunna ha en utläggning som är hur lång som helst om detta ämnet så jag slutar nog snart här.
Hälsar Andreas som bara bär Arc'Teryx för de är dem enda som går att lita på när det gäller kvalitén på Gore-Tex prylar. Okej okej, lite vinklad kanske men så tycker ju jag!
--------------------
|