Jag övervintrade en M.grandiflora här i zon 3/4 förra vintern på friland. Tyvärr blev den ringbarkad av aggressiva gnagare ca 20 bark i höjdled gnagdes av. Den sköt senare från roten i maj/juni men eftersom jag inte vattnade den alls och vi hade mycket torrt i juni/juli så torkade den tyvärr ihjäl. Tricket med kungsmagnolia är att skydda dem mot vårsolen, annars är det nog inte så svårt att övervintra dem i Skåne förutom att de knappast kan lämnas åt sitt öde. Att som hortogreen marknadsföra Edith Bogue som härdig i zon 4 är illa. Jag pratade med John Lennart Söderberg (Magnolia boken) förra hösten och han hade övervintrat ett exemplar några vintrar i zon 4 utanför Arlanda. Min far har övervintrat en vanlig M.grandiflora i Övik zon 4/5 med täckning av lite ris. M.grandiflora är intressant eftersom det är en mycket variabel art som kan trivas i många skiftande miljöer, från sumpig djungel till sanddyner. Skulle jag plantera en kungsmagnolia så skulle jag plantera den i grus, gärna med inslag av diabas för lite surhet.
|