Klonade existenser är ett otyg, dvs personer som skriver under flera olika namn. Faktiskt snudd på bedrägeri. Sen kvittar det egentligen varför, man kan vilja skapa eller hålla igång en debatt eller bara vanlig personlighetsklyvning.
Givetvis försöker alla bilda sig en uppfattning om alla andra man träffar, både irl och på nätet. Det sitter i generna. Sen kan man ha olika bearbetning av det man upptäcker. En del är sjukligt misstänksamma och sätter direkt igång med att hitta fel, andra tror allt gott om dom man lär känna fast dom flesta är nog försiktigt positiva.
Själv sätter jag inte alla nya på en observationslista men efter ett tag brukar man förstå mer om personen bakom namnet. För det mesta finns det inget att klaga på men en del hamnar på observationslistan. För att hamna där brukar några av skälen vara följande: skriver nästan bara i småprat, ger sig ofta in i hårda diskussioner, skriver inget om sig själv, inget i användarprofilen mer än det nödvändigaste och lite till.
Att bjuda på sig själv tycker jag är viktigt. Man behöver givetvis inte skriva ut adress och telefonnummer men lite ospårbara privata uppgifter är trevligt. Visserligen är det inte ovanligt med knäppgökar på nätet men man skall inte överdriva faran.
Nu får ni ha det så gott, jag skall ut till sommarstugan och göra klart för vintern.