CITAT (Kat @ 06-11-2006, 00:26)
CITAT (LadyG @ 05-11-2006, 19:17)
Allhelgona helgen blandas ibland samman med en tradition som kommit till Sverige under senare år, Halloween. Traditionen spred sig från de brittiska öarna, till USA. Där firas idag Halloween den 31 oktober med att barnen klär ut sig, gärna till läskiga figurer. De går sedan runt i husen och ber att få godis annars hittar man på bus.
Alla helgona är också en sen import.
Jag tycker det vore många gånger bättre att slå ihop de två högtiderna, så vi slipper fundera över när de infaller.
Det tycker absolut inte jag. Alla helgonahelgen är till för att minnas de som gått över till andra sidan (eller rätt och slätt dött om man nu inte tror på nåt annat) med att tända ljus på gravar och minneslund. Det är en fin tradition tycker jag, och det är så vackert på kyrkogården den dagen!
Halloween är mera en komersiell sak som kommit till sverige senare år. Vem hade spökfester för 10 år sedan?! Att sen barnen springer omkring och tigger och busar ogillar jag lika mycket som påskkäringarna i påsk.
Det bästa vore om alla föräldrar lärde sina barn vad som är vad, det står i almanackan när det är halloween (31 oktober) och när det är alla helgonahelgen (första lördagen i november). Det bestämdes att halloween skulle firas just 31 oktober om det nu skulle firas i sverige just för att slippa sammanblandningen med alla helgona.
Jag tycker nog att om man ska ha halloweenfest en helg ska man välja sista helgen i oktober och inte alla helgona!!