Hej!
Längesedan jag var inne i diskussionen, men detta var intressant, så jag kan inte hålla mig, särksilt när det gäller bekämpningsmedel c¨,)
Bourdeaux-vätska eller koppar-bek med (finns ett som heter Cumulus också) är giftiga liksom alla bek med. I detta fall är det just att man tillsätter koppar till jorden som är det giftiga. Ni vet - det är dosen som avgör giftigheten. Koppar är ju ett livsviktigt ämne, men om det blir för mycket blir det livsfarligt. Koppar har vi rätt gott om i markerna i Sverige, speciellt om man vattnar med vatten från kopparledningar!
Kopparpreparat får användas i KRAV-odling om halterna i jorden inte ökar mer än 500 g per hektar (10 000 kvm) och år. Detta innbär att det inte är intressant att använda i KRAV-odling i Sverige - endast EN besprutning ger ingen svampdödande effekt. Längre söderut i Europa är de ekologiska kontrollorganisationerna inte lika restriktiva med tungmetaller utan den KRAV-frukt du köper från exv Italien är med stor sannolikhet besprutad med koppar.
Sanna, hoppas din syrénhäck klarar sig. Alternativ om den inte går att rädda - ett plank klätt med murgröna? Bokharabinda? Blåregn?
Hälsningar, Helena
--------------------
Helena Småbrukare och mångsysslare
Genom att odla deltager jag i den enorma väven av samspel mellan växter, djur, anden och materian i både natur och trädgård.
|