Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kopparmedel?, Var får jag tag i det?
          sanna
          Inlägg 06-09-2003, 16:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 952
          Medlem nr: 1 052

Enligt en trädgårdsbok lider mina syrener av vissnesjuka och jag uppmanas att spruta med "kopparmedel". Frågade på "Plantagen" idag, de hade naturligtvis ingen aning. Frågan går då omedelbart till expertkommitén på Odla.nu:

Vad är kopparmedel?
          Vad marknadsförs det under för namn?
          Var får man tag i det?
          Exakt hur onyttigt är det för naturen?
          Om det är onyttigt, känner någon till något alternativ?

Sanna
          unsure.gif

--------------------
          Sanna!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 08-09-2003, 12:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Kumulus trodde jag var ett svavelmedel, men kanske finns det fler med samma namn.

Om vissnesjukan kom in i min trädgård på något så viktigt som syrénhäcken är i Sannas trädgård skulle jag först förtvivla en lång stund. Sedan börja tänka på växter som jag önskar mig allra mest och hur jag ska få tag i dem på billigaste sätt.

När önskeplanen om nyplanteringar var klar skulle jag börja med att helt skära ned de plantor som visade symtom, och gräva upp så mycket av deras rotsystem som jag orkade. Kanske skulle hela min syrénhäck ryka, om bilden av det nya blivit riktigt stark.

Sedan skulle jag ringa SLU och deras växtskyddsexperter för att höra om mina nya önskeväxter kan smittas av vissnesjukan och vad jag kan göra för att undvika det.

Eftersom jag bor på en ö och naturtomt går det inte att använda grävmaskiner här, men bodde jag på fastlandet skulle det nog bli hyra av en bobcat för att gräva bort så mycket som SLUarna rått mig att göra.

Och nu på hösten kommer snart växtreorna, och på vintern tid att kontakta många handlare för att förbereda ett bra köp.

Jag har sett många härliga vackra träd i stadsmiljöer ryka på grund av almsjuka, rotröta och annat. Fällningarna blir hemska när det inte finns en plan om något nytt som kan bli bättre. Helt annat känns det när man vet att den gamla asfalterade dumtrottoaren (som kväver träden) ska bytas mot en bra skelettjord och att ett nytt träd kommer att få en bättre framtid än det gamla trädet fick.

--------------------

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 18:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon