CITAT (Inga från Närke @ 06-11-2006, 16:31)
CITAT (netaave @ 06-11-2006, 13:55)
Orkade bara läsa första sidan på den här tråden men det här är min åsikt såsom situationen är på mitt jobb.
Av 7 st är 4 rökare, dom går ut ca 4-5 ggr per arbetspass, so,m är 7.30-12.30, dom är borta ca 7-8 min varje gång.
Dom sitter med oss på fikarasten går och röker när vi andra går och sätter oss igen.
Ja jag är för löneavdrag för rökare! Alternativ arbetstidsförkortning med 20 min varje dag för ickerökare.
Det är ingen av som har tänkt på att de som röker kan faktiskt stå och prata arbete utomhus trots att de röker. Går var och en till sitt efter kafferasten så diskuterar man ju inte jobbet i grupp längre. Vi gör så i alla fall så det är inte bara för rökats skull utan även jobbprat och lite" frisk luft" för att vakna till och göra ett bra arbetet efteråt.
En sak undrar jag ibland varför kommer många icke rökare och sällar sig till skaran rökare? Det har jag upplevt många ggr även när man studerade och det fanns "gaskammare" för rökare inomhus så kom många icke rökare dit fast de klagade ibland på att det luktade SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ äckligt.
Kan det var att vi är mera sociala eller vad ?
Det händer att jag trots att jag är icke-rökare följer med rökarna ut. Det har en mycket enkel förklaring - att gå med ut är uppenbarligen det enda legitima sättet att få lika lång rast som rökarna. Sitter jag kvar i fikarummet får jag smäll på fingrarna av chefen för att jag tar för långa raster.
(och jag ställer mig givetvis så röken blåser
från mig, gör inte vilka uppoffringar som helst)
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.