CITAT (Blomstersmurfen @ 08-09-2003, 05:55)
Usch och fy, sitter med dyster statistik framför mig... Följande är hämtat ut boken Förövarpsykologi av Elisabeth Kwarnmark och Inga Tidefors Andersson och jag hoppas att de inte blir arga på mig för att jag citerar;
...Vid en sex- och samlevnadsundersökning (Edgardh, 1992) bland 17-åriga gymnasieelever svarade 7 procent av flickorna och 3 procent av pojkarna att de utsatts för allvarliga sexuella övergrepp. ...
... En viss bild av mörkertalets omfattning kan fås om man t ex antar att 5 procent barn boende i Sverige utsätts för övergrepp. Enligt Statistiska centralbyråns befolkningsstatistik finns i Sverige för närvarande (1998) 1 661 000 barn under 15 år. Vårt antagande med 5 procent skulle innebära att 83 050 barn utsätts för sexuella övergrepp. ...
Det är livsfarligt och leder ofta till mkt felaktiga slutsatser när man räknar på detta sättet. I denna text har man blandat åldergrupperna tex.
Naturen är ej så här matematiskt rak helt enkelt.
Vidare: som man frågar får man svar. Men i denna text framgår det inte hur dom har frågat, hur frågan var formulerad. Svarsfrekvensen är ganska intressant och ska påverka bedömningen av resultat.
Ett annat exempel är att tex epedemier ökar o ökar. Vi vet ju allihopa att det stangerar efter ett tag av olika skäl. Men ofta sätter sig någon "amatör " o räknar ut vad som kan ske.