CITAT (karjo @ 07-11-2006, 09:42)
CITAT (fruberglund @ 07-11-2006, 09:26)
Menar du nästa vinter Karjo? För sitter i sittvagn gör ju inte bebisen förrän vid ca 6 månaders ålder. Brion är rätt stor och lång så när han började sitta fick vi köpa sele för att hålla honom bak i vagnen om du fattar vad jag menar. Vi kommer nog köpa en mindre sittvagn till honom till våren och då kommer han vara ca 1½ år. Då är det nog skönt med en lättare och smidigare vagn.
Japp, jag menar vintern 2007-2008. Vår bebis kommer vara ca 6 mån i oktober 2007 om det går som vi hoppas. Då kommer vi väl behöva en sittvagn som går att vinterbona ordentligt? Eller? Menar du att Isak var för liten för vagnen då, att han liksom "skramlade" runt utan sele?
Jag tänkte att en lite större sittvagn blir bra under vintern för då kan man bädda mycket plus att den borde gå stadigare i snöslask än en lite lättare sittvagn. En lite lättare sittvagn kanske kommer passa oss sommaren 2008, då vår bebis är dryga året...
Ja, såhär såg det ut, fast han var visst bara 4 månader då

Stor filt bakom ryggen och på sidorna för att han inte skulle ligga på sniskan
Försök och inte tänka fårskinnsfäll, åkpåse osv. Man pälsar oftast på ungar för mycket, så mycket behövs inte och det blir oftast för varmt. Ta en termometer och mät nån gång sen. Bebisen ska inte vara för varm heller. Tänk dig själv att bli nerstoppad i en vagn med fäll, åkpåse, tjocka kläder och så ligger du helt still, blir som en bastu. Behöver man så mycket så ska man vara ute och gå i -20 och det är ju inte så lämpligt ändå med en sån liten för då kan de ju få frysskador på kinder och näsa osv. som oftast är oskyddade.
Man ska speciellt tänka på att inte pälsa på för mycket om man ska gå in och ut mellan affärer och utomhus. Bara några små råd i alla välmening.
Vi hade hårdlift med fårskinnsfäll, vanliga kläder och tjock filt + överdraget till hårdliften, det var alldeles lagom. Han var ändå för varm ibland t.o.m. Åkpåse har vi aldrig haft nån så det kan jag inte säga nåt om men har man det ska man nog inte ha massa annat också.
Den stora utmaningen är nu när han börjar närma sig året och inte längre ligger som en slapp sill. Vi har en typ Michelingubbeoverall till honom men vi har köpt fodrade byxor och ska köpa en hyfsat tjock jacka, overallen kommer han bara ha när det är riktigt kallt.