................ till skillnad från damerna (?) har jag erfarenhet av vår stolta sköld mot omvärlden. Som värnpliktig var det ett elände, min son sa senare att det var där man lärde att "mörka, blåneka och förneka". Han gjorde lumpen 30 år senare men vi hade samma erfarenhet av till stor del förspilld tid. Man hade lärt sig samma sak på högst halva tiden. Befälen var väl ingen intellektuell upplevelse om man säger.
Som vuxen hade jag olika delar av försvaret som kund och såg på nära håll mångmiljonsatsningar totalt ut i det blå även på lägre nivå än Jas och stridsvagnar. Visserligen kan jag bara ha bestämd uppfattning om några miljarder, av de 40, som direkt kastades i sjön men ändå.
Nu är det ju saker som jag även sett på nära håll i andra dåtida statliga verksamheter t ex Posten. Det verkar vara svårt att få till ett effektivt agerande när man inte har en aktiv ägare.
Gick en gång från kooperationen till privat näringsliv. Det var en kulturchock! Man inser varför Konsum hela tiden tappar marknadsandel.
Säger man detta så blir man ju i en annan tråd förtsås anklagad för att försvara "borgerlighetens hegemoni". Jag har rätt mycket erfarenhet inom såväl statlig, kooperativ som privat verksamhet. Man kan ju tycka att att är ett tråkigt faktum, men det är nog så att en tydlig, aktiv, intresserad ägare ger bättre verksamheter.
Alltså lägg ned försvaret, det har tjänat ut. Klara inte längre att vakta sina egna kaserner.....[B]
Däremot kanske vi skall bygga upp en elitstyrka som kan vara ute i världen på FN´s uppdrag och bidraga till en bättre värld.
|