Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Katten har MASK!, hjälp!
          Eva Swahn
          Inlägg 08-09-2003, 16:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

Katten har mask! Fy fan vad vidrigt! Trodde att en bit torkad målarfärg hade fastnat i pälsen där bak - men den rörde sig! Nått vitt som såg ut att ha ett huvud liknande en blind sjöhäst. Åh, jag tor jag spyr! Att plocka daggmask efter regn till trädgården är helt ok, men parasitmask är det äckligaste jag vet! Vedervärdigt, burr.

Nu är jag övertygad om att jag själv är full med mask, för att inte tala om hunden. Kan jag få den mask som husets katt och hund har? Kan hunden få den mask som katten har och vice versa? (Och vi som sover i samma säng hela gänget...)

Vilket maskmedel är bäst? Kan jag ta det med?

--------------------
          Eva i zon I

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          yla
          Inlägg 09-09-2003, 10:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

jag har hört att man inte ska avmaska för ofta eftersom dom blir oemottagliga mot maskmedlet då
          undrar om det stämmer
          jag brukar avmaska till hösten då nilsson ska hålla sej inne hela vintern
          även om jag aldrig sett nån äcklig mask så gör jag det
          wub.gif
          springmask
          Spolmask
          Mycket vanlig mask. Kan även smitta till människor. Symtom är lindriga på vuxna katter, matt päls och ev. lite diarré. Smittar via mjölken från mamma till kattungar. Kattungar kan bli ganska sjuka om de har mycket mask, med kräkningar, diarré, avmagring, svullen buk och blodbrist. Hosta är vanligt, då masken vandrar i lungorna. Diagnos är maskägg i avföring eller att katten kräks upp eller bajsar ut maskar. Smittkällan är infekterade katter eller gnagare.
          Bandmask
          En av kattens vanligaste maskar. Kan smitta till människa, hund och räv. Symtomen är i princip obefintliga, ev klåda runt anus. Symtomen är ägg i avföringen, man kan se dem som vita rörliga risgryn i pälsen runt anus. Smittkällor är infekterade insekter, främst loppor, samt gnagare och kaniner.
          Piskmask
          Sällsynt på katt med omärkliga symtom. Diagnos är maskägg i avföringen.
          Trikin
          Sällsynt idag, då det sker noggranna trikinkontroller på alla slakterier. Symtom är lindriga eller omärkliga på katt, muskelinflammationer. Diagnos är maskar i avföringen, larver i blodet eller inkapslade larver i muskelbiopsier. Smittkällan är infekterat svinkött.
          Hakmask
          Inte så vanligt i Sverige. Symtomen är lindrigare på katt än på hund, blod i avföringen, blodbrist och viktminskning. Kattungar kan bli ganska sjuka. Diagnos är maskägg i avföring och smittkällan infekterade katter, eventuellt även gnagare.
          Rävbandmask
          Finns inte i Sverige, men kan komma in med sällskapsdjur sedan vårt karantäntvång försvann. Det är mycket viktigt att följa avmaskningskraven vid införsel av hund och katt till Sverige! Den kan infektera katt, hund och människa, och orsaka allvarliga och livshotande tillstånd. Slutvärd är räven. Larvernas mellanstadier bildar vätsktefyllda blåsor , som växer i kroppens organ. Enda behandlingen är kirurgi, och det är nästan omöjligt att operera bort alla cystor. Diagnosen är masksegment i avföringen
          hittade det här

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 03:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon