Ja du Krellus. Nu råkar det vara så att historia är ett av mina specialintressen. Jag har läst oerhört mycket om t ex utbrottet till såväl 1:a som 2:a världskriget. Liksom andra krig och krigsstrategi. Jag är 63... du är 36 år. Jag tror att jag såväl upplevt mer som (kanske) läst mer om krig än vad du har, kalla som varma. Mina reflektioner om Sveriges förmåga att försvara sig under tiden från WW2 fram till nu baserar sig på erfarenhet och att jag läst mycket.
Inget av dessa utvecklades speciellt snabbt. Min fråga var om du konkret kunde uttala vilket av de uppräknade länderna du anser var ett hot mot Svedala. Det kunde du alltså inte!
Balkankriget verkar vara ett lämpligt jämförelseobjekt tycker du. Jaha du. Vi sörmlänningar skall alltså akta oss för etniska rensningar från Norrlänningar, Skåningar, Smålänningar, Västgötar (som jag är förresten) och andra lömska typer. Lägg ned va.
Istället för att komma ned svepande uttalanden kan du ju fundera på de om vi inte kan använda de 46.9 miljarderna på ett bättre sätt än nu. Det var ju det frågan gällde. Schlaug föreslog ett antal alternativa områden, värda att fundera på. Läs gärna artikeln.
Anledningen till att han skrev det hela var att Försvarsmakten inte ansåg sig kompetent att vakta sina egna kaserner utan skulle hyra in vaktbolag!!!!
|