Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Asieninspirerat, Tips på växter etc
          Röd Plåt
          Inlägg 09-11-2006, 21:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 8 781

Efter att ha sett en hel del reportage på TV och i trädgårdstidningar har jag fått för mig att göra ett asieninspirerat "rum" i trädgården. Problemet är att det jag sett och läst mest visat bilder utan att ge konkreta tips på växter eller var man t ex kan få tag i "bambupanel/stråpanel" eller liknade som man har i bakgrunden ute i trädgården. Har någon tips på böcker eller länkar till sidor som fokuserar på växter, tillbehör och liknande där jag kan få lite tips inför vårens arbete?
          Hälsningar från en trädgårdsfantast i zon 2

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Micke
          Inlägg 10-11-2006, 20:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 1 111

Ja, jag kan haka på och rekommendera en amerikansk bok om den japanska trädgården och dess traditionella "stilar". Boken heter "Creating Japanese Gardens" (ISBN 0-89721-148-0). För att vara amerikansk är den ovanligt användbar också för våra nordiska förhållanden och innehåller det mest väsentliga vi västerländska amatörer behöver veta för att skapa något som åtminstone påminner om en japansk trädgård eller trädgårdshörna. Boken är rikt illustrerad ur alla aspekter och har bra (men inte helt korrekta) växtlistor. Orkar man inte läsa eller förstår man inte engelskan kan boken i alla fall vara värd att skaffa sig bara för bildernas skull - i denna bok säger bilderna minst lika mycket som texten.

Micke

--------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 07:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon