Jag arbetar på en arbetsplats där det inte är tillåtet med ringar eller klockor. Och generellt sett ska vi ha enhetlig klädsel. Helt ok regler menar jag, folk får ha vilka frisyrer de vill (så länge det inte inverkar på säkerheten, vilket långt utsläppt hår kan göra) och tatueringar av alla de slag.
Jag har vänner som är tatuerade, något jag inte har problem med. Däremot är jag nog så indoktrinerad av samhället att jag tyvärr tycker att en slipsnisse är mer förtroendeingivande i en bank än en snubbe med rastafrisyr, 18 piercingar och tatueringar över både armar och händer. Rent logiskt borde det väl vara slipsnissen jag ska misstro.
Själv är jag tämligen orakad och skäggig ibland, vilket är helt ok på mitt nuvarande jobb, men hade jag ett mer 'utåtriktat' yrke där man på ett annat sätt representerar firman, etc, så hade jag nog varit aningen mer välrakad faktiskt. Det är möjligt att man genom att 'se ut som vanligt' på arbetsplatser bidrar till att minska fördomar, men någon måtta får det vara...