Hej Unn och som sagt - välkommen tillbaka.
Ledsamt att höra om dina almar. Ja, det är en mycket trist sjukdom som härjar i hela världen. Mycket forskning har gjorts och man har testat att försöka hindra och stoppa farsoten, men hittills har man inte lyckats. Jag talade senast idag med en av världens ledande växtskyddsföretag inom biologisk bekämpning (som är det man trott mest på med almsjukan) och han bekräftade att inget nytt kommit fram. Man jobbar nu med injektioner av andra svampar i friska träd för att förebygga, men hittillsvarande experiment som jag känner till är inte så bra att man kan rekommendera dem.
Många städer, inte minst i södra Sverige, har haft alm som ett av de mest vanliga träden, lite som linden blivit favoritträd idag. Bara i Malmö kommun har man tagit ned tiotusentals almar...
Almsjuka är en form av vissnesjuka, angrepp i kärlsystemen. Heter Ophiostoma novo-ulmi och Ophiostoma ulmi för den som vill söka internationell forskning på nätet. Den förra är en aggressiv form av svampen som dödar snabbt, och den andra är mindre aggressiv.
Symtomen känner du säkert till - bladen börjar gulna på en gren eller en del av toppen på trädet. Nästa år eller året därpå dör hela eller stora delar av grenverket, och på kort tid dör hela trädet.
Det här är en svamp som lever i trädets kärlsystem och som sprids genom en insekt, almsplintborrar, som får svamsporer på sig och äter av trädets unga bark. Sporerna infekterar de små såren och svampen infekterar hela trädet. Ofta har svampen kommit genom almsplintborren när trädet visar små tecken till sjukan först.
När större delar av trädet gulnar och dör på en gång kan svampen ha spritts genom rotkontakt med andra sjuka träd.
Det expertisen säger att man ska göra: Fäll och bränn smittade träd. Fäll dessutom boträd för almsplintborrarna, som svärmar och gör sitt mesta barkgnag på vårarna. Vilka träd som är boträd och vad som gäller där man bor kan (ska) parkcheferna eller kommunens almansvariga känna till.
Och - det viktigaste: Återplantera andra trädslag. Välj gärna sådana som du inte redan har. Att man ersatt almen med så herrans mycket lind i städerna tycker jag är idiotiskt. Nästa gång kan en ny sjukdom slå ut den också, och då gapar det lika tomt i städerna som nu efter almarna. Likadant med röjningar i trädgårdar där man enbart behåller ett trädslag. En enda vinter eller sommartorka kan slå ut just denna sort. Det blir sårbart.
Mångfald tror jag är bästa receptet.
Unna dig inköp av de träd du tycker bäst om efter att ha förlorat din alm!
--------------------
|