CITAT (Tezzla @ 12-11-2006, 13:48)
CITAT (AnitaGg @ 12-11-2006, 13:29)
CITAT (Tezzla @ 12-11-2006, 13:08)
CITAT (Gossen Ruda @ 11-11-2006, 21:56)
Skall man sen vara ärlig så kan man ibland undra hur överviktiga tänker. Ingen vaknar väl en morgon och upptäcker att man gått upp kanske 30 kg? Det sker under en lång tid och under den tiden vägrar man oftast att inse viktuppgången. Om det kan kallas ointelligent kan däremot diskuteras.
Jag har varit smal under hela mitt vuxna liv. Tills för 7 år sedan då jag blev sjuk och åt diverse mediciner. På ett år gick jag upp 25 kilo i vikt. Hade denna viktuppgång med brist på intelligens att göra?

Givetvis är det inte ditt fel, men det är ju också en fördom.
Hur skulle du tycka om du inte fick ett jobb på grund av övervikt.
Du anser dig ha rätt att ha fördommar om en person som har en ring i näsan, men ingen får har fördommar om överviktiga.
Så här skrev du på sidan 3 i den här tråden:
CITAT
Detta innebär ju att DIN rätt att se ut precis hur DU vill är viktigare än att anpassa dig till gällande regler. DU ska minsann få arbetet för de kvalifikationer du har sedan är det skitsaksamma hur du ser ut och att du bryter med de regler jag som chef satt upp. Vilken egoistisk inställning.
Vem bestämmer vilkea fördommar som är "tillåtna"?
Vad skriver du?

Anser JAG mig ha rätt att ha fördomar om en person med ring i näsan? Visa mig VAR jag skrivit något nedvärderande om den personens intelligens eller kvalifikationer? Jag har skrivit om en chefs rätt att ha vissa regler. Söker du jobb som t.ex. säljare så har den som anställer/chefen rätt att begära att du plockar ut dina piercingar.
VAR har jag varit fördomsfull mot piercade människor?
En bra idé om man verkligen vill ha ett speciellt jobb är att ta reda vilken "dresscode" som gäller på arbetsplatsen ifråga. Att komma till en intervju med ring i näsan, synliga tatueringar och liknande om den prydliga kontorsstilen gäller på på arbetsplatsen är bara nonchalant och visar inte prov på någon större intelligens.
Sen fördom eller inte, de flesta människor "väljer" dem som är lika dem själva och de flesta företag vill ha personal som förstärker deras image.
Kan tillägga att även kvinnor med alltför utmanande klädsel, djupa urringningar och dyl. oftast gallras bort.
Även kraftigt överviktiga personer gallras med 99 % sannolikhet bort, det både låter och är cyniskt, men nu är verkligheten sådan.
Birgit Ek (har jobbat med rekrytering)