CITAT (askar @ 11-11-2006, 22:06)
CITAT (Gossen Ruda @ 11-11-2006, 21:56)
Då står det 1-1 i exempel på förtidig död. Man kan dock inte göra någon statistisk bearbetning av ett sånt litet material. Det är dock statistiskt säkerställt att övervikt medför större risk för högt blodtryck, diabetes, hjärtinfarkter, stroke, mm. Därmed inte sagt att överviktiga kan vara friska och normalviktiga vara sjuka, det är ett statistiskt resultat jag pratar om.
Skall man sen vara ärlig så kan man ibland undra hur överviktiga tänker. Ingen vaknar väl en morgon och upptäcker att man gått upp kanske 30 kg? Det sker under en lång tid och under den tiden vägrar man oftast att inse viktuppgången. Om det kan kallas ointelligent kan däremot diskuteras.
Din sista mening i inlägget var elak.
Har du någonsin funderat på att kanske ingen
vill vara överviktig?
Har du satt dig in i och försökt ta reda på om övervikt enbart beror på
"svagsinne" eller kanske finns det medicinska orsaker till?
Inte enbart det som man brukade kallas "elefantsjuka" ger övervikt.
Du och några andra missförstår mig. Jag menade att det är högst diskutabelt att hävda att överviktiga är korkade eller ointelligenta, dvs jag håller inte med. Kanske borde jag skrivit annorlunda men skrivet är skrivet.
Sen skriver stina något jag misstänker förekommer ofta. En person med övervikt, handicap eller något annat som gör att man känner sig utanför vill gärna tro att det är just det som fäller avgörandet även om det egentligen är något annat.
Beträffande olika sjukdomar och medicineringar så visst kan det underlätta övervikt men till synende och sist är det dock det man stoppar in i munnen som sätter sig runt midjan. Det gäller att ha karaktär och viljestyrka. Själv har jag en sjukdom, irriterad tjocktarm, som gör att jag måste äta regelbundet var 3-4 timma för då minskar problemen. Men det gäller att äta lite åt gången när jag äter 5-6 gånger per dag. Skippa alla kokböcker och matprogram alltså för där är det för det mesta knappast smalmat som gäller.